کد خبر: ۱۴۸۷
۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

دردسرهای همسایگی با خانه‌های متروکه

تعداد خانه‌های قدیمی و فرسوده در این محله زیاد است؛ خانه‌هایی که سال‌هاست کسی در آن زندگی نمی‌کند و به‌علت قدمت بنا، بخشی از دیوار تخریب شده و راه آسانی برای ورود اراذل و اوباش و شب‌نشینی آن‌ها فراهم کرده است.

 با وجود رشد ساخت‌وسازهای سال‌های اخیر در منطقه ثامن، باز هم بافت فرسوده‌ای در این منطقه وجود دارد که مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد می‌کند. 

تاکنون شهروندان چندین مرتبه در جلسات دیدار با مسئولان شهری یا حتی در جلسات شورای اجتماعی محلات به این موضوع اشاره کرده‌اند؛ به‌ویژه معضل برخی خانه‌های ورثه‌ای رهاشده در منطقه که چالش‌هایی جدی ازجمله ناامنی را برای همسایگان رقم زده است. این‌بار شهروندان این دغدغه را با شهرآرامحله در میان گذاشته‌اند تا شاید حل این مشکل زودتر در دستورکار قرار گیرد.

 

وضع نابسامان خانه‌های رهاشده

علی محجوبی، ساکن محدوده عیدگاه، با بیان اینکه در یکی از محله‌های قدیمی شهر زندگی می‌کند، می‌گوید: تعداد خانه‌های قدیمی و فرسوده در این محله زیاد است؛ خانه‌هایی که سال‌هاست کسی در آن زندگی نمی‌کند و به‌علت قدمت بنا، بخشی از دیوار تخریب شده و راه آسانی برای ورود اراذل و اوباش و شب‌نشینی آن‌ها فراهم کرده است.

او ادامه می‌دهد: چندبار با نیروی انتظامی تماس گرفتیم تا این افراد را جمع کنند. خوشبختانه با ورود آن‌ها به این مسئله، چندماه از این افراد خبری نبود، اما بعد از مدتی دوباره سروکله‌شان پیدا شده است، به‌طوری‌که جرئت نمی‌کنم همسر و فرزندانم را تنها به خیابان بفرستم.

بی‌بی سیدقطبی، ساکن محدوده باغ‌حسن‌خان نیز با اشاره به اینکه برخی خانه‌ها ورثه‌ای است و شاید بیش از 40سال هیچ ساکنی ندارد، اضافه می‌کند: برخی از این وارثان در خارج از کشور زندگی می‌کنند و این ملک آبا و اجدادی را به حال خود رها کرده‌اند. برخی دیگر نیز به‌علت اختلافات، حاضر به فروش نیستند و دود این نابسامانی به چشم همسایه‌ها می‌رود.

 

خالی‌کردن زباله‌ها در خانه‌های مخروبه

سیدقطبی می‌افزاید: برخی از این املاک به‌علت فرسوده‌بودن به‌حالت نیمه‌تخریب بودند. به همین دلیل مالک ساختمان را تخریب کرده، اما زمین به حال خود رها شده و این موضوع مشکلات دیگری را برای ما ایجاد کرده و به‌عنوان مثال پاتوق معتادان شده است. برخی اهالی نیز زباله‌های خود را در این زمین‌ها خالی می‌کنند که علاوه بر بوی نامطبوع، باعث جمع‌شدن گربه و حشرات می‌شود و به سلامت ساکنان آسیب می‌زند.

مهین موسی‌زاده نیز که یکی از ساکنان محله پایین‌خیابان است، می‌گوید: منطقه ثامن به‌دلیل قدمتی که دارد، پر از کوچه‌پس‌کوچه است و این موضوع باعث شده است تا برخی کوچه‌ها به‌علت روشنایی کم، نقاط کور داشته باشند. با درمیان‌گذاشتن این موضوع با شهرداری، تا حدودی این مشکل برطرف شده است، اما خانه‌های مخروبه و رهاشده باعث می‌شود تا با وجود این روشنایی، باز هم مکانی برای اراذل و اوباش در محله مهیا باشد.

او ادامه می‌دهد: خانه‌های ورثه‌ای چون به قیمت فروخته نمی‌شود و بیشتر اوقات زیر قیمت است، صاحبان آن عجله‌ای برای فروش ندارند. از طرفی بیشتر این خانه‌ها قدیمی و شاید بیش از 50سال قدمت دارند. بنابراین مشکلات ناامنی، سرقت و یا حتی خطرسازبودنشان از این لحاظ که ممکن است فرو بریزد و به فردی در پیاده‌رو یا همسایه کناری آسیب‌ بزند، همواره وجود دارد.

 

با دستور دادستانی ایمن‌سازی انجام می‌شود

مسئول مدیریت بحران شهرداری منطقه ثامن درباره این مشکل می‌گوید: برای همه املاک قدیمی که خطرآفرینی آن‌ها متوجه معابر پیاده یا حتی سواره باشد، اقدامات لازم با توجه به دستور قضایی انجام می‌‌شود.

حمید سرابی‌مقدم اضافه می‌کند: ممکن است بخشی از دیوار یک ملک خراب شده یا حتی شکاف‌های عمیق برداشته باشد و برای رهگذران و همسایگان مشکل ایمنی ایجاد کند. در این صورت با دستور دادستانی دیوار تخریب و دیوارکشی جدید توسط شهرداری انجام می‌شود و هزینه بر عهده مالک خواهد بود.

او اضافه می‌کند: برخی املاک نیز در منطقه وجود دارد که سال‌هاست به حال خود رها شده و ممکن است به دلایل مختلف مکان مناسبی برای جمع‌شدن اراذل و اوباش یا معتادان باشد. با توجه به اینکه اجازه ورود به ملک شخصی افراد را نداریم، ابتدا نامه‌ای خطاب به مالک فرستاده و فرصتی دوماهه داده می‌شود. در صورت اقدام‌نکردن یا هر دلیل دیگر، با دستور دادستانی و با همراهی نیروی انتظامی اقدامات لازم برای ایمن‌سازی انجام می‌شود.

سرابی‌مقدم می‌افزاید: ساکنان منطقه می‌توانند نشانی املاکی را که برای آن‌ها خطرآفرین است یا مشکلات امنیتی و... را به وجود می‌آورد، با شهرداری در میان بگذارند تا کارشناسان ما برای بازدید در محل حضور یابند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00